Search

Metamorfóza, Bullet Holes, Rumaska, Acylpyrin a Paľo Drapák pomohli Morave

Ako mnohí už viete, juhovýchodnú Moravu zasiahlo nedávno ničivé tornádo (na Fujitovej stupnici sily rotujúceho vetra si vyslúžilo druhý najsilnejší stupeň), ktoré si vyžiadalo okrem obrovských materiálnych škôd aj niekoľko ľudských životov. Práve na pomoc tým, ktorým tornádo prevrátilo životy naruby, vzniklo množstvo dobročinných zbierok - medzi nimi napríklad aj , organizovaná známou organizáciou Človek v ohrození. Práve na túto zbierku pomyselne nadviazal benefičný víkend s jednoduchým názvom Bratislava pomáha Morave. Ten sa konal 9. a 10. júla 2021 v amfiteátri na brehu jazera Štrkovec. Niektorí členovia našej redakcie sa vybrali na piatkový program, ktorý vám priblížime v tomto článku.


Bubeník a spevák Andrej Šály (Metamorfóza). Foto: Denis Kollár / Veronika Somorovská

V deviaty júlový podvečer sa „festival“ hneď vo svojich začiatkoch musel vysporiadať so zmenou programu – zoskupenie Hmlisto sa ospravedlnilo, jedného z jeho členov skolila choroba. „Otvárak“ víkendu tak obstarala o niečo neskôr, ako bolo v pláne, bratislavská hardcore punková kapela Metamorfóza, ktorá predviedla energickú šou so všetkým, čo v poriadnom punku nesmie chýbať – nebola núdza o dynamické melódie hrané na bicích či gitarách, hlasný spev a ako to na živých koncertoch býva, celé to ozvláštnili aj nejaké tie sóla. Zazneli skladby z vlaňajšieho debutového EP kapely, Nebezpečenstvo punku, ale aj zopár ďalších – napríklad, bohužiaľ, stále aktuálny song „Pandémia“. Ak mám byť úprimný, pri stručnom prieskume na Spotify, ktorý som si pred koncertom spravil, ma tvorba Metamorfózy až tak neoslovila, ale pri dlhšom počúvaní ma už zaujala, chalani si určite zaslúžia nielen moju, ale aj vašu pozornosť.


Gabriel „Gabo“ Gavalda (bicie) a Peter „Dexter“ Horony (spev/gitara) z kapely Bullet Holes. Foto: Denis Kollár / Veronika Somorovská

Po krátkej prestávke, oživenej hudbou z reproduktorov, dostala priestor formácia Bullet Holes, ktorá po porcii hardcore punku od Metamorfózy naservírovala pre zmenu hŕstke prítomných aj osemskladbovú porciu rokenrolu, ktorú tvorili skladby ako úvodná „Horí“, „Spomienka“, „Oblečená do naha“ či záverečná „Rock’n’roll (je v nás)“. Aj Bullet Holes prišli do bratislavského Ružinova so skvelým setom, časť z ktorého opäť pochádza z debutového albumu kapely. Na rozdiel od hardcore punkových kolegov však prvotina Bullet Holes, Perfektný svet, vznikla ešte v roku 2018. Títo mladí rock’n’rolleri ma zaujali už pri mojom spomínanom predkoncertný prieskume a tak aj zostalo – sú bezpochyby jednou z kapiel, ktoré si zaslúžia oveľa viac pozornosti, ako dostávajú. Podobný názor malo aj postupne sa zväčšujúce publikum, ktoré si vypýtalo prídavok, na čo kapela opäť zalovila vo svojom debutovom albume a spomedzi „plejády“ pesničiek v slovenčine vytiahla jedinú anglickú – „Do You Feel“.


Gitarista/spevák Dávid Šlosár a saxofonistka Andrea Weigelová (Rumaska). Foto: Denis Kollár / Veronika Somorovská

Po tom, ako vystúpili Bullet Holes, nastala dlhšia prestávka, nechcene spôsobená chýbajúcou kapelou Hmlisto, ako aj nabitým programom „Bulleťákov“. Zhruba po hodine a štvrť sa ale o slovo prihlásili ska-punkeri Rumaska, ktorí do amfiteátra pritiahli a následne roztancovali aj hlúčik detí z priľahlého detského ihriska a ich rodičov. Aj kapela Rumaska, ktorej tvorbu som pred koncertom nepočul, priniesla do Ružinova skvelú šou, o čom svedčil aj priestor pred pódiom plný ľudí – tento „úspech“ nezožala žiadna kapela z dvojice vystupujúcej pred nimi. Samozrejme, dosť možno za to mohlo aj, predtým ešte pripekajúce, popoludňajšie slnko, ktoré sa pred ska-punkom rozhodlo utiecť nižšie nad horizont. Každopádne, Rumaska priniesla na breh Štrkovca presne to, čo je zakódované v jej názve – rum (v textoch má kapela pomerne veľa odkazov na omamné nápoje) a ska (rytmy, ktoré sú dôverne známe napríklad fanúšikom legendárneho Polemicu). V kombinácii s príležitostnými punkovými pasážami vražedná kombinácia – samozrejme, myslené v tom najlepšom. Čo sa týka setlistu kapely Rumaska, tvorili ho napríklad skladby ako „Alkoholická“, „Zabiť druhého“, „Víkendová“ či ďalšia z referencií na prebiehajúcu pandémiu – „Skandémia“. Mimochodom, partia okolo speváka Dávida Šlosára chystá album – situáciu, samozrejme, budeme sledovať.


Gábo Béďa (spev) z kapely Acylpyrin. Foto: Denis Kollár / Veronika Somorovská

V rytmoch ska sa večer niesol aj ďalej – kapelu Rumaska vystriedali legendy slovenského ska z osemdesiatych rokov minulého storočia, kapela Acylpyrin. No ale keďže ska nie je „predmetom skúmania“ nášho portálu, presuňme sa ku zlatému klincu programu. Tým bola v piatok legenda slovenského rocku, Pavel „Paľo“ Drapák, niekdajší frontman skupiny Metalinda. V Ružinove zahral niekoľko zo svojich najväčších hitov, ako je „Slnko nevychádzaj“, „Ján Amos Džínový“, „Zaľúbená žaba“ či „Maj, maj v srdci ma, maj“, ale aj ľudovky „Na Kráľovej holi“ či „Nepi, Jano, nepi vodu“. A hoci rodákovi z Bánoviec nad Bebravou už o tri roky pribudne na chrbte šiesty krížik, stále toho vie ponúknuť toľko, koľko vedel zamlada. Niektoré (ak nie všetky) skladby sa mi vo verzii pre akustickú gitaru, klávesy a cajon páčili dokonca ešte viac, ako vo verzii, v ktorej ich „drapákovci“ spievali pôvodne. Aj od Pavla Drapáka si diváci, ktorých už v hľadisku bolo pomerne dosť, svojím nadšeným potleskom vypýtali prídavok jeho súčasťou bol aj podarený song „English is how know“.


Spevák a gitarista Pavel „Paľo“ Drapák. Foto: Denis Kollár / Veronika Somorovská

Piatkový podvečer pri Štrkovci bol, vďaka všetkým účinkujúcim aj organizátorom, skutočným kultúrnym zážitkom, jedným z tých, ktoré Bratislava po mesiacoch lockdownu potrebovala ako soľ. Snáď sa čoskoro niečo podobné podarí zopakovať – samozrejme, už bez dôvodu takého vážneho, aký na organizáciu takéhoto benefičného podujatia mali jeho organizátori teraz. A ak ste na brehu Štrkovca počas uplynulého víkendu neboli a dobrú myšlienku nepodporili už pri tej príležitosti, stále tak môžete urobiť – napríklad na odkaze na finančnú zbierku v úvode článku.

168 views0 comments

Recent Posts

See All