RECENZIA: Amorphis – Live at Helsinki Ice Hall

Fínska metropola Helsinki nie je len mestom, odkiaľ sa naši hokejisti len zriedka vrátia bez medaily (vyhrali tu bronzové medaily pred osemnástimi rokmi a strieborné o deväť rokov neskôr, v roku 2012), ale aj dejiskom mnohých skvelých koncertov. Svedčí o tom aj štadión tamojšieho hokejového klubu IFK Helsinki, na ktorom sa okrem hokejových hviezd premlela aj hŕba tých hudobných zo sveta rocku/metalu napríklad aj také mená, akými sú Rammstein, Metallica, AC/DC či Guns N' Roses.

Na tomto štadióne vystúpili aj domáci fínski melancholickí progresívni metalisti Amorphis, ktorých koncert v decembri 2019 bol napokon jedným z posledných koncertov, ktoré mohli Fíni navštíviť pred vypuknutím pandémie. Kapela tu nahrala aj 15-skladbové, 88-minútové CD, ku ktorému sa ešte pred dvomi mesiacmi vyjadril rytmický gitarista Tomi Koivusaari: „Helsinská ľadová hala, čo na to povedať... to isté miesto, kde sme v osemdesiatych rokoch ako deti vídali Deep Purple, Iron Maiden, Metallicu a ďalších. Som si istý, že každý z nás sníval o tom, že tu raz bude hrať. V našich rodných Helsinkách, kde kapela Amorphis pred tridsiatimi rokmi vznikla. Na tom koncerte, poslednom v rámci nášho vtedajšieho turné po Fínsku, sme prežívali naozaj výnimočné pocity. Aj nahrávka je teda úprimným zobrazením toho, ako hráme naživo. Keď som ju pred chvíľou počúval, uvedomil som si, ako veľmi mi hranie naživo chýba. A stále nevieme, kedy budeme môcť hrať opäť, kvôli tejto bláznivej situácii s Covidom a všetkým okolo toho... Takže zostaňte zdraví, dávajte na seba pozor a dúfajme, že sa čoskoro uvidíme na turné. My budeme.“

Záznam z helsinského koncertu uzrel svetlo sveta práve dnes, 21. mája, a spolu s ním kapela zverejnila aj lyric video ku skladbe „House of Sleep“. Ako už bolo spomenuté, živák tvorí pätnásť skladieb a jeho počúvanie vám zaberie takmer hodinu a pol, keďže skladby samotné sú mnohé dlhšie a niekedy ich dopĺňa aj prihováranie sa speváka Tomiho Joutsena publiku. Zaujímavými skladbami sú napríklad hneď úvodná, „Intro & the Bee“, ďalej napríklad „Sampo“, „My Kantele“ či už spomínaný „House of Sleep“. Z výkonov hudobníkov stoja za spomenutie predovšetkým výkony spomínaných Koivusaariho a Joutsena, ale aj ďalšieho gitaristu, Esu Holopainena, a v neposlednom rade aj všetkých ostatných, ktorí sa na albume podieľali. Album s jednoduchým názvom Live at Helsinki Ice Hall vyšiel ako samostatný album na streamovacích platformách, ale aj ako súčasť vinylovej kolekcie, ktorá mapuje posledných pätnásť rokov z 31-ročnej histórie Amorphis. Môj „šialok kávy“ to opäť raz úplne nie je, ale fanúšikovia kapely či žánru, v ktorom tvorí, si určite prídu na svoje.

Zdroj: Nuclear Blast

11 views0 comments