RECENZIA: Brothers of Metal – Emblas Saga

Heavy metal je plný klišé. Texty, mená, oblečenie ... všetky prvky, ktoré chránime srdcom a dušou, boli urobené toľkokrát, toľkými rôznymi spôsobmi, že je nemožné to vždy brať vážne. Ale tie isté smiešne prvky nás neustále vynášajú z našich nôh, dotýkajú sa našich duší a núti nás sa vraciať k ďalším, pretože je to to najlepšie, čo kedy bolo, aj keď všetci vieme, aké riffy prídu ďalej, alebo ak počujeme o bohu hromu po tisíci krát.

Takže sme tu s najviac klišé názvom pre kapelu všetkých čias a počúvame už po tisíci druhý krát o bohovi hromu, a to všetko je dobré, pretože Emblas Saga od Brothers of Metal je jedným z najkrajších, najmocnejších a najpútavejších albumov, ktoré budete pravdepodobne počuť v roku 2020. Švédska 8-členná skupina odhodila naše ponožky úžasným prvým albumom Prophecy of Ragnarök (2017), a naďalej rozpráva príbehy o severskej mytológii epickým spôsobom bez toho, aby znel gýčovito alebo nudne.

Pompézne hovorené intro „Brood of the Trickster“ vydláždi cestu k jednej z najlepších skladieb v albume, „Powersnake“. V tom, čo by sa dalo popísať ako mix vojnového odriekavania a apokalyptického proroctva, epická skladba dokonale popisuje, čo môžeme očakávať od 55-minútového opusu. Kapela si vybrala rôzne cesty pozdĺž rozprávania ságy, od priamych, nenáročných rytmov power metalu, ako sú „Chain Breaker“ a „Brothers Unite“, až po vážne a krásne výbuchy folklórnych melódií rešpektujúcich severskú históriu, ako napríklad „Weaver of Fate“ (jeden z najviac anjelských vokálnych kúskov, ktoré som za chvíľu počul) a titulná skladba „Emblas Saga“.

Agresívne momenty ako v „Theft of the Hammer“ sa prelínajú s magickými kúskami ako „Ride of the Valkyries“ a vytvárajú rozmanité úsilie, ktoré sa niekedy môže podobať kapele Týr, niekedy Ordenovi Oganovi a niekedy dokonca kapele Grave Digger začiatkom roku 2000. Či tak alebo onak, títo mladí Vikingovia určite vedia, čo do pekla robia.

Hlavná speváčka Ylva Eriksson je nositeľkou upokojujúceho, éterického hlasu, ktorý ju skôr ako neskôr pozdvihne ako jedna z hlavných ženských hlasov metalového sveta. Jej duo „krásky a zvieraťa“ s Joakimom Lindbäckom Eriksson je, aj keď nie originálne, svieže a silné, poskytuje perfektnú rovnováhu medzi hnevom a pokojom.

Emblas Saga je prinajmenšom pôsobivý album. Všetky kúsky skladačky zapadajú do seba a vytvárajú vysoko vyspelé úsilie kapely ešte v prvých rokoch svojej histórie, čo je zároveň úžasné a desivé, pretože títo mladí chlapci ešte nedosiahli svoj skutočný potenciál. Toto je jeden z najlepších albumov power metalu, ktoré som mal tú česť recenzovať za posledný rok, a určite najlepšia doterajšia práca Brothers of Metal. Ak budú udržiavať tento rytmus, skončia v power metalovej Valhalle, keď príde čas, Odin určite čaká.