RECENZIA: Meshuggah – Immutable

Na metalovej scéne sú už takmer 35 rokov. Ovplyvnili veľa hudobných skupín, viacero kapiel sa ich snažilo napodobniť, ale neúspešne. Nikomu sa zatiaľ nepodarilo prebiť originalitu a jedinečnosť uznávanej kapely Meshuggah zo Švédska. Ich štýl sa formoval od roku 1987 a za posledných 30 rokov sa zaradili do jednej zo zvukovo technicky najkomplexnejších skupín. Časom sa vyvíjali od thrash metalu až ku progresívnemu groove metalu. Známi sú hlavne pre ich nezvyčajné rytmy alebo aj polyrytmy s podladenými gitarami, ktoré dokopy vytvárajú typický zvuk pre Meshuggah.

Je zrejmé, že opäť o trošku pritvrdili. Prostredníctvom Atomic Fire records vydali prvého apríla v poradí deviaty štúdiový album s názvom Immutable. Album nahrávali v štúdiu Sweetspot v švédskom meste Halmstad. So svojím originálnym štýlom a inovatívnymi prvkami nadväzujú na predošlý album The Violent Sleep of Reason (2016).

Očakávania boli vysoké. Už pri prvých minutách je jasné, že prišli vo svojom žánri zase s niečím novým a originálnym. S albumom Immutable sa potvrdilo, že Meshuggah zostávajú stále výrazne jedinečný. Immutable je doposiaľ ich najdlhšia nahrávka. S 13 skladbami presahuje jednu hodinu.

Úvodná skladba „Broken Cog“ odštartuje album pomalším tempom a so šepotom speváka Jensa Kidmana postupne vytvára znepokojujúcu atmosféru. Disharmonické a chaotické sóla, brutálne riffy a blastbeaty. Aspoň tak by sa dalo popísať „The Abysmal Eye“, jednu z najlepších pesničiek z albumu. Zo skladieb „Light the Shortening Fuse“ a „Faultless“ sa ti zaručene rozhýbe hlava ako aj z piesne „Kaleidoscop“. Medzi skladby s totálne šialeným rytmom spadá „Armies of the Preposterou“ a „Ligature Marks“. K „The Abysmal Eye“ vyšiel aj skvelý videoklip, ktorý režíroval Scott Hansen.

V deväťminútovej inštrumentálnej skladbe „They Move Below“ zo začiatku pohladí dušu melódia neskreslenej gitary, ktorá sa ale razom premení na démonický zvuk z iného sveta. Taktiež inštrumentálna „Black Catedral“ tak trošku vytŕčala z radu. Je rozhodne odlišná od tých ostatných skladieb práve tým, že si nesie so sebou prvky z black metalu. Pri piesni so špinavým zvukom skreslených gitár ťa ponoria do temného sveta a máš pocit akoby si dve minúty prechádzal bránami pekla. Posledná skladba „Past Tense“ s čistým tónom gitary a melancholickým nádychom uzatvára ďalšiu kapitolu skupiny Meshuggah.

Album Immutable je zvláštny v dobrom zmysle slova. Atmosféra skladieb ťa prenesie do iných dimenzií, vďaka čomu by som Immutable zaradila medzi najlepšie albumy tohto roka.

Autor textu: Veronika Somorovská

Zdroj: Atomic Fire Records