RECENZIA: Výročná edícia albumu Hybrid Theory je overenou klasikou doplnenou o menej známe kúsky

Americká nu-metalová kapela Linkin Park vydala zhruba pred dvomi týždňami re-edíciu svojho albumu Hybrid Theory, ktorého pôvodná verzia práve dnes oslavuje svoje 20. narodeniny – spolu s kapelou v takej podobe, v akej existuje dodnes. Samozrejme, okrem tragicky zosnulého Chestera Benningtona.

Najprv ale stručne k histórii kapely. Tá, pod vtedajším názvom Xero, vznikla v roku 1996, pričom ju zakladali všetci žijúci členovia dnešného LP – raper a hráč na klávesy Mike Shinoda, gitarista Brad Delson, basgitarista Dave Farrell, bubeník Rob Bourdon a DJ Joe Hahn. Spolu s nimi kapelu zakladal aj spevák Mark Wakefield, ktorého o dva roky neskôr nahradil Chester Bennington.

Po nájdení dobrého názvu pre kapelu a po výmene Marka za Chestera sa v roku 2000 kapela ustálila do šesťčlennej zostavy, v ktorej ju pozná väčšina z nás. Ešte v tom istom roku vydala svoj debutový album – spomínaný Hybrid Theory. Odvtedy šestica vydala ďalších šesť štúdiových albumov a nespočet ďalších EP-čiek, kompilácií, albumov s remixami či nahrávok z koncertov. Na konte majú aj množstvo ocenení – okrem iného aj dve Grammy.

Prejdime ale k samotnému albumu. Chalani z LP nám síce v re-edícii naservírovali „len“ dvojcédéčko, ale je vôbec, pri legendárnych skladbách, ako sú „In the End“, „One Step Closer“ či „Crawling“, treba viac? Navyše, ak ste používateľom niektorej zo streamovacích služieb, tam má výročná edícia Hybrid Theory až šesť pomyselných CD. Podobne ste si mohli „prilepšiť“ aj kúpou zberateľského balíčku, ktorý obsahoval okrem množstva zvukových nahrávok aj vzácne videozáznamy z koncertov a ďalšie zberateľské predmety. Tento balíček je už síce vypredaný, ale nezúfajte – kapela sľubuje jeho opätovné naskladnenie, akonáhle to bude možné.

Ak si pustíte digitálnu verziu výročného albumu, tak, ako som to spravil ja, ako prvý na vás „vyskočí“ práve pôvodný album Hybrid Theory. Ten vás dokonale „uvedie do problematiky“, pretože veľká časť ďalších skladieb sa nesie v podobnom štýle, čo ale neberiem ako negatívum, práve naopak – kapela si totiž, podľa môjho názoru, zažila jedno zo svojich najlepších období práve v úvodných rokoch svojej existencie. Svedčí o tom aj fakt, že album obdržal za predaje v USA 12-násobnú platinovú platňu a stal sa aj najpredávanejším rockovým albumom 21. storočia.

Ako druhé CD sa v digitálnej forme výročnej edície predstavuje Reanimation, album tvorený remixami skladieb z Hybrid Theory, pôvodne vydaný v roku 2002. Na tomto albume dostal okrem žánrov, v ktorých sa hýbala vtedajšia tvorba LP, väčší priestor aj hip-hop – obľúbený žáner Mikea Shinodu. Album nie je až taký známy, aký by možno mohol byť, ale zato niekoľko skladieb sa predsa len dostalo aj do povedomia širšej verejnosti.

Tretím zo šiestich pomyselných diskov je Hybrid Theory EP, ktorého vydanie predchádzalo vydaniu rovnomenného, no oveľa úspešnejšieho CD. Opäť menej známy kúsok, no opäť zasiahol aj širšiu verejnosť – napríklad skladba „High Voltage“, ktorá sa neskôr objavila aj na rozšírenej verzii albumu Hybrid Theory.

Nuž, a druhú polovicu digitálneho vydania „Hybrid Theory 20“ už tvoria úplné rarity – ide o rôzne demá, nahrávky vystúpení či nevydané skladby, z ktorých mnohé boli v minulosti dostupné len pre členov oficiálneho fanklubu kapely – Linkin Park Underground. Poviem vám, nevedel som, čo mám čakať od skladieb zo začiatkov dnešného LP, ale bol som príjemne prekvapený, že už za „čias Xero“ boli takí dobrí, ako o pár rokov na Hybrid Theory! Tak či onak, ak je pre vás raná história Linkin Park španielskou dedinou, určite si na tomto albume pustite skladby Xero – mnohé vám možno prídu známe.

Avšak nielen skladby z Xero sú na tejto „výberovke“ to dobré – celý výročný album, na čele s pôvodnou Hybrid Theory, je úplný „must-have“. A to nielen pre fanúšikov Linkin Park či druhu hudby, ktorý tvoria, ale úplne pokojne aj pre „bežného smrteľníka“. Veď, ako sa hovorí, každý niekde začínal.

39 views